Dokumentacja elektroniczna w księgowości to wciąż temat, który jest poddawany gruntownym przemyśleniom przez wiele firm. Niektóre podmioty nadal intensywnie zastanawiają się nad przejściem na archiwum elektroniczne w księgowości. Niektórym przedsiębiorcom jednak nie jest łatwo podjąć tę decyzję. Warto w takich sytuacjach poradzić się kogoś bardziej doświadczonego. Biuro oferujące usługi księgowe, gdzie pracują wykwalifikowani księgowi z wieloletnią praktyką i obszerną wiedzą, z przyjemnością doradzi i pomoże ustalić, jakie rozwiązanie będzie w zaistniałej sytuacji najlepsze.
Dokument elektroniczny to ten, który daje się przedstawić w postaci cyfrowej. Istnieje możliwość dowolnego konwertowania tych dokumentów i zapisywania na różnych nośnikach. Jedyny warunek to taki, by można było je później bez problemu odczytać i przywrócić pierwotną postać. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dokument ten był zapisany na wielu różnych nośnikach jednocześnie.
Zarządzanie dokumentacją elektroniczną to nie tylko skanowanie i przechowywanie dokumentów, ale również przesyłanie ich w postaci elektronicznej. Dzięki temu takie dokumenty jak faktury mogą być przesyłane przez internet, czyli w formie elektronicznej.
Od 1 stycznia 2019 roku obowiązuje ustawa z 10 stycznia 2018 r. dotycząca zmian niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych, a także ich elektronizacją. Dzięki zmianom istnieje możliwość prowadzenia akt osobowych pracowników tylko i wyłącznie w postaci elektronicznej. Jeszcze do niedawna teczki pracownicze zawierające najważniejsze dokumenty:
…musiały być przechowywane przez 50 lat. Teraz po zmianach czas ten skrócono do 10 lat.
Od 1 października 2018 roku przedsiębiorcy muszą sporządzać roczne sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej i podpisywać je kwalifikowanym podpisem bądź też zaufanym profilem ePUAP. Roczne zobowiązania finansowe muszą składać wszystkie spółki, które są zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Dokument zyskuje ważność w momencie zatwierdzenia go przez wspólników lub akcjonariuszy. Mają na to 6 miesięcy, poczynając od dnia bilansowego.
Po wspomnianej akceptacji sprawozdanie to w ciągu 15 dni musi trafić do KRS. Jeszcze do niedawna taki dokument przygotowywano w formie papierowej i podpisywano odręcznie, a następnie wysyłano go do KRS. Teraz przedsiębiorcy muszą to robić elektronicznie.
Do tej grupy podmiotów należy zaliczyć firmy, które muszą prowadzić księgi rachunkowe, postępując zgodnie z ustawą o rachunkowości. Poza tym obowiązek ten mają firmy, które za sposób ewidencjonowania wybrały księgi rachunkowe prowadzone w zgodzie z ustawą o rachunkowości.
Po zmianach, które już jakiś czas temu weszły w życie, jednostki prowadzące księgi rachunkowe muszą sporządzać sprawozdanie w formie elektronicznej. Każdy z takich dokumentów musi być podpisany podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. W tym przypadku każdy wydruk będzie już tylko kopią, a nie oryginałem. Osoby, które jeszcze nie do końca wiedzą, jak odnaleźć się w temacie dokumentów elektronicznych, zawsze mogą poradzić się specjalistów z biur rachunkowych i nie tylko.